Pro Školy a Žadatele
“Škola již dávno není hlavním zdrojem informací pro mladou generaci, ta je získává rychle jedním kliknutím. Ovšem s takto získanými informacemi neumí zacházet, nedokáže posoudit jejich míru pravdivosti a ani je interpretovat. Je lehce ovlivnitelná. Role učitele se postupně mění ze zvěstovatele v testera informací, což si ale mnozí odmítají byť jen připustit. Přitom role kantora, který toto přijme za své, bude významnější, než tomu bylo u klasické frontální výuky. Tu totiž může obstarat kdejaký robot.
Rád bych nabídl skvělé řešení, ale nemám je. Může pomoci pouze systematická práce s řediteli škol, učiteli a rodiči studentů. A cílená snaha o pochopení, jak navázat interakci s mladou generací, která již myslí a komunikuje jinak než ta předchozí. Nebojovat o jejich přízeň s moderními technologiemi, ale využít je pro jejich získání. Jejich vhodné využití nám může ušetřit čas, který půjde věnovat vyučování takzvaných měkkých dovedností, které jsou pro život velmi potřebné, ale na školách zatím nepříliš akcentované. K tomu je třeba zvýšit prestiž a ohodnocení pedagogické práce a přitáhnout k ní lidi, kteří dokážou mladé motivovat a změnit zakonzervovaný způsob myšlení ve školství.”
Radko Sáblík ředitel Smíchovské střední průmyslové školy
Jaké jsou přínosy výuky s BBC micro:bit ?
Dle zprávy publikované nadací micro:bit Foundation se po prvním roce zavedení micro:bitů ve Velké Británii změnil přístup mezi studenty a učiteli k programování a ICT. Vycházející studenti (mají jiný vzdělávací systém, takže tam jdou na pokračující studium ve 12-13 letech), kteří používali micro:bit, odpovídali takto:
- 90% souhlasí, že BBC micro:bit jim pomohl zjistit, že programovat může skutečně každý
- 88% souhlasí, že BBC micro:bit jim pomohl zjistit, že programování není tak těžké, jak si dříve mysleli,
- 45% říká, že si definitivně vybralo ICT jako své budoucí povolání (je to 36% zlepšení oproti tomu, když micro:bit nepoužívali). U děvčat to bylo dokonce ještě markantnější a to číslo vzrostlo z 23% na 39%, tzn nárůst tam byl 70%.
A učitelé dopadli takto:
- 75% učitelů chce používat micro:bit v průběhu 2. pololetí
- 85% souhlasí s tím, že BBC micro:bit udělal ICT více zábavné pro jejich studenty
- 80% souhlasí s tím, že pomohl studentům zjistit, že programování není tak těžké, jak si mysleli,
- 50% říká, že se cítí být lepšími učiteli, ačkoliv říkají, že si nejsou moc jistí ve výuce programování.
JAK ZÍSKAT BBC micro:bit ?
BBC micro:bit je dnes dostupný u řady prodejců a distributorů, kde je možné jej zakoupit na fakturu jednotlivě nebo v sadě 10ti či více kusů. Partnerem Nadačního fondu je eshop MegaRobot, kde z každých 10ti zakoupených micro:bitů putuje jeden jako dar do našeho nadačního fondu. Více v sekci Kde Koupit zde.
Nadační fond micro:la se snaží zajistit dostatek sponzorských prostředků od firem a organizací k podpoře co největšího počtu dětí ve školách. Nicméně v současné době je velký převis žadatelů a příjem dalších žádostí jsme museli zastavit.
Pokud si však žadatel zabezpečí financování v partnerství s nějakou firmou, zřizovatelem či jinou organizací, pak je možné si domluvit s danou organizací dárcovství micro:bitů přes darovací smlouvu prostřednictvím Nadačního fondu micro:la. Pro firmy je darovací smlouva výhodná v tom, že do určité výše si ji mohou odečíst z daňového základu.
Firmy a organizace mohou sponzorovat děti plošně v celé ČR, v kraji, okrese nebo i v konkrétním městě, kontaktní formulář pro dárce je k dispozici zde.
Doporučená metodika předání micro:bit dětem a práce s dětmi
Dle našich zkušeností a konzultací s učiteli doporučujeme, na rozdíl od nadace micro:bit ve V.Británii, která rozdala micro:bit všem dětem 7.tříd ve V.Británii, věnovat micro:bit těm dětem, které o micro:bit projeví skutečný zájem a splní určité zadání – splnitelný úkol, aby micro:bit získaly. Níže je doporučená metodika. Metodiku jsme ověřili na konci školního roku 2016/2017 v pilotním projektu v Lanškrouně.
Doporučená metodika pro žáky 7 tříd, sekundy případně 1.ročníku SŠ:
- v první fázi (např.prvních deset lekcí), doporučujeme zvážit práci s microbity ve dvojicích ve škole, děti mohou pracovat i na úkolech samostatně doma pomocí simulátoru (je součástí základního software) a ve škole si program nahrát a vyzkoušet na živo s microbitem.
- koordinátor-učitel by s dětmi měl projít seznámení s micro:bitem a alespoň část aplikačních lekcí dle časových možností osnov a akcí konkrétní školy (na webu micro:la je 10+10 lekcí základního kurzu, který je napsán srozumitelnou formou pro děti a mohou projít kurzem zcela samostatně)
- bylo by dobré projít alespoň 10 prvních lekcí společně podrobněji pod vedením učitele a další lekce mohou děti nastudovat samostatně a “pouze” prokázat výsledek
- koordinátor zváží zadání samostatného úkolu jako “výstupní test” – kdo splní, může si micro:bit nechat, ostatní bez projevení zájmu microbit po té vrátí škole.
- rozhodnutí o věnování micro:bitu zůstává na učiteli dle pravidel, které budou dětem dopředu známy. Ze zkušenosti s pilotním projektem v Lanškrouně byl micro:bit ponechán cca 15-30% dětí.
- vrácené micro:bity zůstávají škole k využití zájemcům z jiných ročníků, a do dalšího školního roku.
- v dalším školním roce se začíná výukou pro nové 7.třídy, studenti 8.tříd, kteří se v minulém roce s micro:bitem seznámili mohou pokračovat v programování a robotice v rámci kroužků. Zájem dětí o pokračování s micro:bitem byl na lanškrounských školách tak velký, že se většina ZŠ škol rozhodla založit nové kroužky programování a robotiky, pokud je dosud nenabízely.
Výuka s Barborou
Barbora Havířová z Gymnázia Elgartova v Brně, je jedním z aktivních pedagogů, kteří se zapojili do výuky programování zábavnou formou s micro:bitem. Barbora se s námi rozdělila o své zkušenosti z výuky micro:bitu a nabídla sdílení materiálů, které si připravuje na své hodiny jako pomoc začínajícím pedagogům a vedoucím kroužků.
Příklady a odkazy na výukové materiály naleznete na stránce ZDE.
Seznam Žadatelů
Žadatel | Název školy / subjektu | Webová stránka | Město | Okres | Kraj | Třída / kroužek | Věk žáků | Počet kusů | Datum | Stav žádosti |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
víceleté Gymnázium | Gymnázium J. V. Jirsíka | http://www.gjvj.cz | Č.Budějovice | Č.Budějovice | Jihočeský | kroužek IVT | 10-13 | 10 | 16.11.2017 | hledání sponsora |
Odborný kroužek | DDM Rozmarýn | http://technickyklub.cz | Litoměřice | Litoměřice | Ústecký | kroužek elektrotechniky a robotiky | 11 - 12 | 10 | 20.11.2017 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium, Voděradská | http://gymvod.cz | Praha | Praha 10 | Hl.město Praha | septima | 17 | 10-15 | 9.12.2017 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium a SOŠ | http://www.gasos-ro.cz | Rokycany | Rokycany | Plzeňský | kvarta | 14 | 10 | 9.12.2017 | hledání sponsora |
Základní škola | Základní škola Šenov | http://zs-senov.cz | Šenov | Ostrava-Město | Moravskoslezský | 7.třída, kroužek robotiky | 12-13 | 10 | 16.12.2017 | hledání sponsora |
Základní škola | Základní škola Ak. Heyrovského | http://www.12zscv.cz | Chomutov | Chomutov | Ústecký | 7.třída | 11-12 | 10 | 17.12.2017 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ Rokytnice v Orlických horách | http://zs.rokytnice.cz | Rokytnice v Orlických horách | Rychnov nad Kněžnou | Královéhradecký | 7-9.třída | 13-14 | 10 | 29.1.2018 | hledání sponsora |
Střední škola | SŠ informatiky a spojů a SOU Kolín | http://www.soskolin.cz | Kolín | Kolín | Středočeský | kroužek | 14-15 | 10 | 5.3.2018 | hledání sponsora |
Základní škola | 3. ZŠ Rakovník | http://3zsrako.cz | Rakovník | Rakovník | Středočeský | 7.třída | 11-12 | 7 | 21.3.2018 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ a MŠ Bystřice | http://zs-bystrice.cz | Bystřice | Frýdek-Místek | Moravskoslezský | 7.třída | 13 | 10 | 23.3.2018 | hledání sponsora |
Střední škola | VOŠ a SPŠ | http://spszr.cz | Žďár nad Sázavou | Žďár nad Sázavou | Vysočina | 1. elektrotechnika | 16 | 10 | 24.3.2018 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Dvořákovi Gymnázium a SOSE | http://www.dgkralupy.cz | Kralupy nad Vltavou | Mělník | Středočeský | tercie | 13 | 10 | 28.3.2018 | hledání sponsora |
Střední škola | SPŠ a SOU Pelhřimov | http://www.spssou-pe.cz/ | Pelhřimov | Pelhřimov | Vysočina | elektrotechnika | 15 | 10 | 29.3.2018 | hledání sponsora |
Odborný kroužek | Programování hrou | https://www.programovanihrou.cz/ | Lázně Toušeň | Praha-Východ | Středočeský | kroužek programování | 9-16 | 10 | 23.4.2018 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ Trutnov Komenského | http://www.zskomtu.czhttp://www.zskomtu.cz | Trutnov | Trutnov | Královéhradecký | kroužek programování | 11 | 10 | 25.4.2018 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium, Hranice | http://gymnaziumhranice.cz | Hranice | Přerov | Olomoucký | informatika | 12 | 10 | 10.5.2018 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ a MŠ Ludgeřovice | http://www.zsludgerovice.cz | Ludgeřovice | Opava | Moravskoslezský | 3-5.třída | 8-12 | 10-20 | 22.5.2018 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ Čechtice | http://zs.cechtice.cz | Čechtice | Benešov | Středočeský | 6.třída | 12 | 10-15 | 22.5.2018 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ T.G.Masaryka Štětí | Štětí | Litoměřice | Ústecký | 6. a 7.třída | 11-13 | 10-15 | 25.5.2018 | hledání sponsora | |
Základní škola | ZŠ Vyškov Purkyňova | http://www3.zspurkynova.vyskov.cz | Vyškov | Vyškov | Jihomoravský | 6-9.třída, kroužek robotiky | 10-16 | 10 | 8.6.2018 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ a MŠ Český Těšín Hrabina | http://zshrabina.cz | Český Těšín | Karviná | Moravskoslezský | kroužek programování | 10-13 | 10 | 12.6.2018 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ, Brno, Holzova | http://zsholzova.cz | Brno | Brno | Jihomoravský | 6 třída | 11-12 | 10 | 14.6.2018 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ a MŠ Olomouc, Nedvědova | http://www.zsnedvedova.cz | Olomouc | Olomouc | Olomoucký | 6 třída | 11-12 | 10 | 15.6.2018 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium Ostrov | http://www.gymostrov.cz | Ostrov | Karlovy Vary | Karlovarský | sekunda | 12 | 10 | 17.8.2018 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium J.Palacha Mělník | https://www.gjp-me.cz/ | Mělník | Mělník | Středočeský | robokroužek | 12-18 | 10-17 | 17.8.2018 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium Kladno | http://www.gymnasiumkladno.cz | Kladno | Kladno | Středočeský | prima | 11-12 | 10-20 | 17.8.2018 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium a SOŠE Kralupy nad Vltavou | http://dgkralupy.cz | Kralupy nad Vltavou | Mělník | Středočeský | tercie a robokroužek | 12-13 | 10-20 | 20.8.2018 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium Žďár nad Sázavou | http://www.gymzr.cz | Žďár nad Sázavou | Žďár nad Sázavou | Vysočina | kroužek programování a informatika | 12-17 | 10 | 22.8.2018 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ Otevřeno | http://www.zsotevreno.cz | Benátky nad Jizerou | Mladá Boleslav | Středočeský | 7.třída | 12 | 5 | 22.8.2018 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium J. Š. Baara Domažlice | Domažlice | Domažlice | Plzeňský | 7.třída | 11-12 | 10 | 12.9.2018 | hledání sponsora | |
víceleté Gymnázium | AKADEMIA Gymnázium, ZŠ a MŠ | Brno | Brno | Jihomoravský | sekunda | 12 | 10 | 22.9.2018 | hledání sponsora | |
víceleté Gymnázium | Gymnázium Moravský Krumlov | Moravský Krumlov | Znojmo | Jihomoravský | prima kroužek | 11-13 | 10 | 4.10.2018 | hledání sponsora | |
Základní škola | ZŠ Přimda | Přimda | Tachov | Plzeňský | 7.třída | 12-13 | 10 | 21.10.2018 | hledání sponsora | |
Základní škola | ZŠ Náchod | http://www.zs-nachod.cz | Náchod | Náchod | Královéhradecký | 5.třída | 10 | 10 | 22.10.2018 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ a MŠ Ostrava-Zábřeh | http://www.kosmonautu15.cz/ | Ostrava | Ostrava | Moravskoslezský | 7 třída | 11-12 | 10 | 31.10.2018 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium Děčín | http://www.gymnaziumdc.cz | Děčín | Děčín | Ústecký | sekunda | 12 | 10 | 24.1.2019 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ, Brno, Řehořova 3 | https://www.zsrehorova.cz/https://www.zsrehorova.cz/ | Brno | Brno | Jihomoravský | 7 třída | 11-12 | 10 | 28.2.2019 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ a MŠ Křenovice | http://www.zskrenovice.cz/ | Křenovice | Vyškov | Jihomoravský | 7. třída | 11 | 10 | 1.3.2019 | hledání sponsora |
Základní škola | 10. ZŠ Plzeň | https://zs10.plzen-edu.cz | Plzeň | Plzeň | Plzeňský | 7. třída | 11-12 | 10 | 2.3.2019 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ a MŠ Olší | http://zsmsolsi.cz/http://zsmsolsi.cz/ | Olší | Brno-Venkov | Jihomoravský | 4.-5.třída | 9-11 | 7 | 18.3.2019 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium, Polička, nábřeží Svobody 306 | https://www.gympolicka.cz | Polička | Svitavy | Pardubický | kroužek | 11-12 | 10 | 18.3.2019 | hledání sponsora |
odborný kroužek | DDM Praha 9 | http://www.ddmpraha9.cz | Praha 9 | Praha 9 | Hl město Praha | kroužky robotika, IoT | 11-17 | 20 | 21.3.2019 | hledání sponsora |
Základní škola | Základní škola Navis | https://www.zsnavis.cz | Dobřejovice | Praha-Východ | Středočeský | 7.třída | 12 | 7 | 24.3.2019 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ Chlumec | http://www.zschlumec.cz | Chlumec | Ústí nad Labem | Ústecký | 6-9.třída | 11-15 | 10 | 29.3.2019 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ a MŠ Tatenice | https://zs.tatenice.cz | Tatenice | Ústí nad Orlicí | Pardubický | 7.třída | 13 | 16 | 3.4.2019 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ Brno, Bakalovo nábřeží 8 | https://www.bakalka.cz | Brno | Brno | Jihomoravský | 7.třída | 11-12 | 10 | 8.4.2019 | hledání sponsora |
Střední škola | ISŠT Benešov | https://www.isstbn.cz | Benešov | Benešov | Středočeský | 1.ročník/ IKT, ELT, ELE | 15 | 10 | 28.4.2019 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ Jablonec nad Nisou – Rýnovice | https://www.zsrynovice.cz | Jablonec nad Nisou | Jablonec nad Nisou | Liberecký | 7.třída | 13 | 12-20 | 5.5.2019 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium Havlíčkův Brod | http://www.ghb.cz | Havlíčkův Brod | Havlíčkův Brod | Vysočina | 7-9 třída | 11-15 | 10 | 5.5.2019 | hledání sponsora |
odborný kroužek | ITStep | https://prague.itstep.org/ | Praha | Praha | Hl město Praha | kroužky robotika, IoT | 9-14 | 12 | 5.5.2019 | hledání sponsora |
Základní škola | Sportovní soukromá základní škola s. r. o. Litvínov | https://www.sszslitvinov.cz | Litvínov | Most | Ústecký | 7.třída | 11-12 | 10 | 5.5.2019 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium Kolín | https://www.gkolin.cz | Kolín | Kolín | Středočeský | prima - tercie | 11-13 | 10 | 5.5.2019 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ a MŠ E.Lukášové Ostrava-Hrabůvka | http://www.zslukasove.cz | Ostrava-Hrabůvka | Ostrava-město | Moravskoslezský | 7.třída | 12-14 | 10 | 9.5.2019 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium, Prachatice, Zlatá stezka | http://www.gympt.cz | Prachatice | Prachatice | Jihočeský | sekunda - tercie | 11-12 | 10 | 12.5.2019 | hledání sponsora |
Střední škola | Centrum odborné přípravy technické Kroměříž | https://coptkm.cz/kontakty | Kroměříž | Kroměříž | Zlínský | 1 ročník | 15-16 | 10 | 16.5.2019 | hledání sponsora |
víceleté Gymnázium | Gymnázium, Soběslav | https://www.gym-so.cz | Soběslav | Tábor | Jihočeský | prima | 13 | 10 | 5.6.2019 | hledání sponsora |
Základní škola | ZŠ Pelhřimov | Pelhřimov | Pelhřimov | Vysočina | Klub logiky a robotiky | 11-12 | 10 | 7.6.2019 | hledání sponsora | |
Základní škola | ZŠ Pelhřimov, Krásovy domky | https://www.krasovy-domky.cz | Pelhřimov | Pelhřimov | Vysočina | Klub logiky | 13-15 | 10 | 12.6.2019 | hledání sponsora |