Kurz 10+10 dní s BBC micro:bit

10 + 10 dní s BBC micro:bit

Na této stránce najdete 10+10 aplikací micro:bitu, jednu úlohu na každý den, od nejjednoduššího programování pro začátečníky po úlohy pro mírně pokročilé, kterými se za 10+10 dní staneš. V prvních 10ti lekcích pro začátečníky (kategorie A) se seznámíš s nejjednodušším způsobem blokového programování.  V druhé sadě 10ti lekcí pro mírně pokročilé si ty samé úkoly zopakujeme, ale tentokrát již ve skutečném programátorském jazyku.

Kurz připravil pan Ivo Obr z Lanškrouna, který má dlouholeté zkušenosti z informatiky a vedení kroužků robotiky pro děti. Není to tedy typický “ajťák” a texty jsou psány velmi srozumitelně s ohledem na děti, které přišly poprvé do kontaktu s programováním.

Takže: Hurá Do Toho ! Pojďme se bavit a vymýšlet ptákoviny s micro:bitem !

Den 0

než začneš, seznam se se svým micro:bitem, podívej se na stránky “Představení BBC micro:bit“, “Bezpečnostní Pokyny“, “Hardware BBC micro:bit” a “Začínáme s Programováním“. Podívej se také na stránku www.microbit.org a prozkoumej ji. Možná už bude k dispozici v češtině, mrkni na volbu jazyků,

Lekce A1-A10, první úkoly pro začátečníky

Lekce A1: V tomto aplikačním příkladu bychom měli vytvořit první program s rozsvícením textu na Vašem micro:bit a naučit se používat webovou aplikaci Microsoft Block Editor. První lekci A1 najdete zde.

Lekce A2: Tento aplikační příklad navazuje na lekci 1, kdy se nám podařilo rozsvítit jednou text na micro:bitu. Nyní se naučíme, jak vytvořit program, aby nám nápis svítil stále. Odkaz na druhou lekci A2 je zde.

Lekce A3: V tomto aplikačním příkladu se naučíme zhasínat a rozsvěcet diody tak, že docílíme efektu blikání a měnit jas diody. Odkaz na třetí lekci A3 je zde.

Lekce A4: V této lekci si ukážeme na příkladu, jak provádět matematické operace. Budeme hodnotu nula zvyšovat o 1 a takto získanou novou hodnotu vypíšeme na displeji. Odkaz na lekci A4 je zde.

Lekce A5: V lekci A4 jsme si ukázali, jak provádět matematické operace. Protože jsme použili blok pro opakování typu “for”, v této lekci si tento blok vysvětlíme podrobně a ukážeme si stejném příkladu, jak snadno napsat program. Lekce A5 je zde.

Lekce A6: V této lekci si zkusíme práci s tlačítky na micro:bit. Matice 5×5 LED diod bude pro nás LED svítilna a my si ukážeme, jak stiskem tlačítek budeme světlo zapínat a vypínat. Lekci A6 najdete zde.

Lekce A7:V minulé lekci A6 jsme se naučili ovládat tlačítka. Na skutečných lampách je tlačítko obvykle jen jedno. Prvním stiskem zapneme, druhým stiskem vypneme. Takže si v této lekci ukážeme program, který nám bude naši lampu (blok LED diod) zapínat a vypínat jen jedním tlačítkem. Odkaz na lekci A7 je zde.

Lekce A8: V této lekci se naučíme ukládat program a také si ho opět natáhnout do editoru. Odkaz na lekci A8 je zde.

Lekce A9: V této lekci si dokončíme základy programování. Naučíme se pracovat s logickou hodnotou, podíváme se hlouběji na blok rozhodování a řekneme si něco o událostech. Odkaz na lekci A9 je zde.

Lekce A10: Kdo došel až sem do desáté lekce, může si blahopřát. Jste na konci první etapy – programátorů začátečníků. Konec první etapy ale neznamená, že pokud se chceme stát opravdu programátory, budeme muset těch etap zvládnout více. Kdo si jen hrál s bloky jako s kostičkami, a skládal je podle návodu, a nepřemýšlel o tom, proč se zrovna skládají tak a ne jinak, pak by se měl vrátit zpět a cestu od lekce A1 začít znovu. Jako poslední program prvé etapy naprogramujeme elektronickou hrací kostku. Lekci A10 najdete zde.

Další aplikace pro začátečníky naleznete v sekci Aplikace na našem webu. V lekci A11 si například kostku spustíme pohybem, v lekci A12 se naučíme jak si z micro:bitu udělat kompas abychom nezabloudili.

Chtěli byste mít z micro:bitu čitač, teploměr, stopky apod. ?  Svoje dovednosti si můžete nyní procvičit při řešení samostatných úkolů. Zadání naleznete zde

Lekce B1-B10, úkoly pro mírně pokročilé

Lekce B1: V tomto aplikačním příkladu bychom měli vytvořit program s rozsvícením textu na Vašem micro:bit z lekce A1 za pomocí programovacího jazyka Python (MicroPython). První lekci B1 najdete zde.

Lekce B2: Lekce B2 navazuje na první program, který byl vytvořen v lekci B1 pomocí programovacího jazyka Python. Podobně jako v lekci A2 si nyní vytvoříme smyčku opakování zobrazení textu “Ahoj Světe !” v tomto novém programovacím prostředí. Odkaz na druhou lekci B2 je zde.

Lekce B3: V této lekci navážeme na lekci A3, jak blikat diodou LED v programu microPython.. Odkaz na třetí lekci B3 je zde.

Lekce B4: V této lekci navážeme na lekci A4 a ukážeme si na příkladu, jak provádět matematické operace.  Odkaz na lekci B4 je zde.

Lekce B5: V minulé lekci jsme si ukázali, jak provádět matematické operace. V této lekci si ukážeme, jak snadněji napsat tento program. Lekce B5 je zde.

Lekce B6: Lekce opět navazuje na předchozí lekci A6 s programováním. Ukážeme si, jak stiskem tlačítek budeme zapínat a vypínat LED světlo. Lekci B6 najdete zde.

Lekce B7: V lekci A7 jsme se naučili zapínat a vypínat naše světlo (matici LED diod) jen jedním tlačítkem a to např. tlačítkem “A”. V této lekci sestavíme nový postup, který nás připraví na řešení složitějších programů. Odkaz na lekci B7 je zde.

Lekce B8: V minulých  jsme si zobrazovali na displeji obrázky, v této lekci si ukážeme že micro:bit má pro nás už nějaké obrázky připraveny a naučíme se je zobrazit. Odkaz naleznete zde.

Lekce B9: Tato lekce nás zavede do říše náhodných čísel. V minulé lekci B8 jsme si vytvořili seznam obrázků (Images), v této lekci si uděláme seznamů více a budeme z nich vybírat podle náhodných čísel zde.

Lekce B10: Tato lekce navazuje na lekci A10, nyní si naprogramujeme hrací kostku v programu microPython s některými dalšími možnostmi. Odkaz na lekci B10 je zde.

autor: ve spolupráci s T.Zedníčkem připravuje Ivo Obr

Scroll to Top